۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

ابهام در حضور هند به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

ابهام در حضور هند به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران عدم انعقاد تفاهمنامه میان موسسه NBT هند (مجری نمایشگاه این کشور) و نمایشگاه کتاب تهران را تائید کرد و به این ترتیب احتمال حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

محمد عظیمی، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره حضور کشور هند به عنوان نخستین مهمان ویژه این نمایشگاه در دوره بیست و ششم آن گفت: کشوری که به عنوان مهمان ویژه برای یک نمایشگاه انتخاب می‌شود، برای حضور در حد یک مهمان ویژه در آن نمایشگاه نیاز به فرصت دارد. ما بررسی کردیم و دیدیم که به عنوان مثال کشورهای مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب بولونیا تا سال 2017 مشخص شده است، نمایشگاه‌های دیگر کتاب مثل پاریس و فرانکفورت هم همینطور.

وی افزود: کشوری که به عنوان مهمان ویژه می‌آید، باید امکاناتش را فراهم کند، ساز و کار لازم را برای این کار داشته باشد و خلاصه اینکه آمادگی لازم را برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه به دست آورد. در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، بحث دعوت از یک کشور به عنوان مهمان ویژه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطرح شد که این مستلزم مطالعه و بررسی بود و در نهایت بررسی‌ها نشان داد که کشور هند می‌تواند به عنوان مهمان ویژه ما مطرح باشد؛ به شرط اینکه آن طرف هم آمادگی این را داشته باشد.

این مسئول در برگزاری نمایشگاه امسال کتاب تهران اضافه کرد: مسئله از طرف ما بررسی و توافقات اولیه هم انجام شد، ولی باید مذاکراتمان با طرف مقابل به اتمام برسد، ببینیم شرایطشان مناسب هست که به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند یا نه؟ در عین حال این را هم بگویم که هند در نمایشگاه ما شرکت می‌کند و ما شرایط ویژه‌ای را برای آنها در نظر می‌گیریم، اما اینکه به عنوان یک مهمان ویژه تمام عیار مثل سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مطرح باشد، محل مطالعه است.

عظیمی گفت: هند هم با ما یکسری مکاتبات انجام داده و پاسخ‌هایی داده و درخواست‌هایی را اعلام کرده است ولی همه اینها باید مطالعه و جمع‌بندی شود و ما باید بتوانیم با یکدیگر یک «تفاهمنامه» منعقد کنیم و تاکنون چنین تفاهمنامه‌ای منعقد نشده است.

وی در واکنش به این سئوال خبرنگار مهر که «ما از مسئولان موسسه NBT (عنوان اختصاری National Book Trust, India) هم پیگیر این موضوع شدیم و آنها اعلام کردند که نمایشگاه کتاب تهران تفاهمنامه‌ای با ما برای حضور هند به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه منعقد نکرده است. به نظرتان فرصتی برای این کار باقی مانده است؟» گفت: بله. این تفاهمنامه منعقد نشده ولی ما شرایطمان را اعلام کرده‌ایم و مقدمات کار فراهم شده است؛ هر چند انجام کار مستلزم این است که آنها هم با این شرایط بتوانند در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه «و اگر اعلام آمادگی بکنند، آن وقت می‌توانیم تفاهمنامه را امضا کنیم» به این سئوال خبرنگار مهر هم که «خودتان امیدوار هستید این اتفاق بیفتد؟» اینگونه پاسخ داد: من الان نمی‌توانم روی این مطلب خیلی صحبت کنم یا اعلام نظر قطعی بکنم.

عظیمی افزود: ما از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه و همچنین کانال‌های غیررسمی با مسئولان بنگاه کتاب هند که مسئول برگزاری نمایشگاه‌های کتاب این کشور است، داریم کار را دنبال می‌کنیم و مشغول مکاتباتی هستیم، ولی هنوز به هیچ جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم ولی همچنان این گزینه مطرح است.

پیش‌تر علی اسماعیلی رئيس بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران اعلام کرده بود: با موافقت و مصوبه اعضای شورای سياستگذاری نمايشگاه كتاب تهران، كشور هند به عنوان ميهمان ويژه بيست‌ و شمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران انتخاب شده است.

بيست و ششمين نمايشگاه بین‌المللی کتاب تهرا از 11 تا 21 اردیبهشت ماه سال 1392 در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 2029677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha